Pierwszy prototyp myśliwca F-16 (nr 72-1567), zwycięzcy programu LWF (Lightweight Fighter). Ukończony 13 grudnia 1973 r., oficjalnie oblatany w bazie Edwards przez Phila Oestrichera 2 lutego 1974 r. Jednak pierwszy, nieoficjalny lot odbył się 20 stycznia 1974 r. podczas próby kołowania. Samolot okazał się niestateczny i jedynym sposobem uniknięcia wypadku było uniesienie go wyżej.
W próbach porównawczych LWF brały udział dwa prototypy YF-16 i dwa YF-17. 13 stycznia 1975 r. ogłoszono zwycięstwo YF-16, co otworzyło drogę do produkcji seryjnej dla USAF. Pokonany YF-17 stał się później myśliwcem F/A-18 dla US Navy i US Marines.
W maju i czerwcu 1975 r. prototyp 72-1557 był prezentowany na salonie w Paryżu, gdzie zamówienia złożyły pierwsze cztery kraje europejskie. W 1976 r. samolot ten został użyty w programie CCV (Control Configured Vehicle), w ramach którego otrzymał dodatkowe powierzchnie sterowe pod wlotem powietrza. Później testowano na nim (na ziemi) kapsułę ratowniczą pilota. Po latach składowania został odbudowany i obecnie w pierwotnej postaci znajduje się w muzeum.