Modelarstwo
Paralotniarstwo
Lotnictwo
Dzieci
Kontakt

Supermarine Spitfire Mk.IIa

Tamiya 1/72

P8038 RF-W, pilot: F/O Wojciech Kołaczkowski (3 zwycięstwa powietrzne pewne, 1 prawdopodobne, 2 uszkodzenia). Samolotem tym latali także: ppor. Bolesław Drobiński (7 zwycięstw powietrznych), W/Cdr Witold Urbanowicz (18 zwycięstw powietrznych) i (już w australijskim 452 Sqn) Brendan "Paddy" Finucane. 303 Dywizjon RAF, Northolt, Anglia, wiosna 1941 r.

2009.03.16:

Wybrałem ten egzemplarz ze względu na brak drobnych napisów i godeł, które pewnie by mi nie wyszły (nie mam gotowego zestawu kalek na żadnego polskiego Spitfire'a Ia/IIa). Serial i odznakę Kościuszkowców dobiorę z zapasów, a na litery zrobię maski i powinno być OK. Dodatkową atrakcją jest czarne lewe skrzydło od spodu.

Wygląd Spitfire'a P8038 wg Roberta Grudnia

Płatowiec udało się zmontować szybko i bez problemów.

Wnętrze kabiny


2009.03.17:

Pojawiły się wątpliwości co do malowania spodu lewego skrzydła na czarno.

W książce "Polskie Skrzydła/Polish Wings" nr 6 o Spitfire na str. 24 jest zdjęcie RF-R niemal identyczne z tym z "Model Hobby" nr 26, str. 41.

Tło zdjęcia jest identyczne - wzajemny układ namiotu i drzewa za nim świadczy o tym, że oba zostały zrobione tuż po sobie i z tego samego miejsca. W "MH" Wojtek Matusiak datuje zdjęcie na 4 kwietnia 1941 r. i stąd wysnuwa wniosek, że lewe skrzydło było czarne. Ze zdjęcia RF-W trudno o tym wyrokować. Tymczasem na zdjęciu RF-R (datowane przez Wojtka na "wiosnę 1941") widać, że skrzydło jest jasne.


2009.04.07:

Spitfire pomału zmierza ku malowaniu. Właśnie zniknął pod warstwą Surfacera.


2009.04.18:

Koniec rozważań na temat malowania spodu. Przyszła pora na samo malowanie.

Litery kodowe namalowałem przy użyciu szablonu wyciętego z taśmy Tamiya. Pierwszy raz robiłem taki szablon i spodziewałem się wszelkich możliwych problemów, ale wszystko poszło jak z płatka.


2009.04.18:

Doszły kalki i lakier błyszczący na wierzch. Wykorzystałem kalkomanie Techmod do wersji Ib/IIb. Serial P8038 poskładałem z podobnego P8385, dodając zero z innego. Zdjęcia dla miłośników samolotów czyściutkich i nowiutkich.


2009.04.27:

Po brudzeniu i matowaniu. Dojdzie jeszcze parę zacieków oleju i chyba dam mu lekki półmat.


ZOBACZ GALERIĘ